torstai 23. tammikuuta 2014

Historian markkinointia

Turun yliopistossa tarkastetaan tulevana lauantaina mielenkiintoinen väitös: Maarit Grahnin "Perheyhtiö ja paikallisuus. A. Ahlström Osakeyhtiön historian perintö Noormarkussa."

Tutkimuksen teemana on se, kuinka historia ja kulttuuriperintö voivat toimia yrityksen voimavarana. Saksassa ja Ruotsissahan tätä historian markkinointia on tehty kauan, ja nyt se näyttää onneksi leviävän Suomeenkin. Saksassa lähtökohta oli toisen maailmansodan jälkeinen aika, jolloin suuryritysten täytyi "selvittää pesänsä" osallisuudestaan natsiaikaisiin hirmutekoihin. Havaittiin, että paras tapa on kertoa asioista avoimesti, eikä yrittää piilotella niitä. 1970- ja 1980-luvuilla fokus oli siirtynyt jo positiivisimpiin asioihin. Huomattiin, että pitkä historia tuo yritykselle tietynlaista vakuuttavuutta, uskoa tulevaisuuteen sekä apua selvitä kriisitilanteista. Yrityksen historian esilletuomisella voitiin myös paremmin sitouttaa työntekijöitä ja hoitaa, nykykielellä ilmaistuna, yhteiskuntasuhteita.

Grahn yhdistää tutkimuksessaan kulttuuriperinnön ja liiketaloustieteen tutkimuksen sekä historiantutkimuksen lähestymistapoja. Itse väitöskirja löytyy täältä: https://www.doria.fi/handle/10024/94239

Olli Alm
Tietopalvelu- ja kehittämispäällikkö

Ei kommentteja: