torstai 13. kesäkuuta 2013

Ketterämpää kehitystä


Meillä on täällä melko virkeästi toimiva paikallinen muistiorganisaatioklusteri nimeltään Digitalmikkeli, jonka jäseninä on arkistoja, kirjastoja, museo sekä yrityksiä ja oppilaitoksia. Yksi klusterin toimintamuodoista on järjestää jäsenilleen koulutusta ja erilaisia workshoppeja. Esimerkiksi menneen talven ja kevään aikana olemme tutustuneet mm. uusien palveluiden innovoimiseen ja tuotteistamiseen. Koulutussessioiden vetäjät ovat yleensä tulleet Aalto-yliopistosta - tai siellä syntyneistä konsultointiyrityksistä - ja ovat varmasti alallaan Suomen parhaimmistoa.

Perussanoma heillä kaikilla tuntuu olevan sama: nopeasti ja ketterästi liikkeelle, ja heti alkuvaiheessa asiakkaat mukaan. Ajatushan on muistiorganisaatioille perin vieras. Yleensähän meillä kootaan ensiksi ohjausryhmä, työryhmä, projektiryhmä, pari alatyöryhmää sekä kommentointiryhmä. Sitten kun on ”virkamiestyönä” kolmen-viiden vuoden ajan työstetty jotakin, niin vasta sen jälkeen se voidaan valmiina tuotteena asettaa asiakkaiden käyttöön. Ja tämä tehdään tietysti vielä niin, että voidaan naama peruslukemilla väittää järjestelmän/projektin olleen asiakaslähtöisesti toteutettu…

Noh, ei se konsulttien viitoittama tiekään johda suoraan autuuteen. Heidän puheissa vilisee hyvin epämääräisiä katkelmia, joissa ”joku firma Yhdysvalloissa” tai ”yksi tyyppi Tukholmassa” tekee jonkin mullistavan innovaation tai keksii uudenlaisen tavan toimia. Ja sitten me harjoittelemme pienryhmissä ketterää kehitystä keksimällä ja toteuttamalla pieniä kehitysprojekteja. Mutta eihän se kukkokaan käskien laula, joten ei liene kenellekään yllätys jos paljastan, että mitään erityisen mullistavia innovaatioita emme keksineet. Toki jo ajatus siitä, että lähdetään pienestä liikkeelle, on ihan tervetullut.

Ehkäpä meidän alalla hyvänä toimintamuotona kävisi välimallin ratkaisu, jossa tehtäisiin noin vuoden mittaisia kehitysprojekteja. Ensiksi joku keksii alkion, jota pyöritellään ad hoc –innovaatioryhmässä noin viikosta kuukauteen, jotta idea ja konsepti kirkastuu. Sen jälkeen rakennetaan palvelu, testataan sitä ja analysoidaan tulokset. Ja jos homma ei toimi, niin se lopetetaan. Jos homma taas toimii, niin se voidaan ottaa osaksi pysyvää palveluvalikoimaa. Tätä sopii miettiä.
 
Olli Alm
Tietopalvelu- ja kehittämispäällikkö

Ei kommentteja: