keskiviikko 24. huhtikuuta 2013

Harjoittelukokemukseni Elkassa

Datanomiopiskelija Joni Taskinen oli kuusi viikkoa opiskeluihin kuuluvassa harjoittelussa Elkassa. Seuraavassa Joni kertoo ajatuksiaan ja kokemuksiaan tältä ajalta.


Kun harjoittelupaikkani Elkassa vahvistui, minulla ei ollut vielä kunnon käsitystä siitä, millainen työpaikka on kyseessä. Ensimmäinen ajatukseni oli, että Elkassa käsitellään salaisia valtion asiakirjoja tai muuta vastaavaa. Ennen työharjoitteluni alkamista tutkin Elkan kotisivuja ja tutustuin sen toimintaan. Näin sain paremman kuvan Elkan toiminnasta ja siitä, millainen työpaikka on kyseessä.

Kyllähän se jännitti tulla ensimmäisenä työpäivänä töihin.  Olin varautunut, että työpaikka on erilainen, kuin mitä se lopulta oli. Näin jälkeenpäin mietittynä huvittaa omat ensimmäiset ajatukset, mitä minulla oli tästä työpaikasta. Minusta tämä työ, mitä olen täällä tehnyt, oli erittäin mielenkiintoista. Pääsin näkemään vanhoja valokuvia, asiakirjoja ja muita dokumentteja, mitä tuskin olisin missään muualla päässyt näkemään. Minusta tuntuu, että olisin saanut vielä enemmän irti tästä työstä, jos harjoittelu olisi kestänyt pidempään. Olisin todennäköisesti nähnyt lisää mielenkiintoisia aineistoja ja saanut tarkemman kuvan muiden työntekijöiden työtehtävistä, mutta aikansa kutakin.

Aluksi ajattelin, että työ ei ole monipuolista, mutta mieleni muuttui nopeasti. Elka paljastui mielenkiintoiseksi työympäristöksi. Nämä viimeiset kuusi viikkoa on mennyt minusta todella nopeasti. Minua harmittaa hieman, että harjoitteluni loppuu jo ensi viikolla, koska aloin juuri pääsemään sisälle talon tapoihin ja tutustumaan muihin työntekijöihin. Olen iloinen siitä, että minut otettiin hyvin vastaan ja kaikki työntekijät ovat olleet erittäin ystävällisiä.

Aina oppii uutta – sanonta pitää tässäkin tapauksessa paikkansa. Olen viihtynyt ja tykännyt olla töissä Elkalla. Tulen mielelläni vielä uudestaankin töihin J
 

Ei kommentteja: