keskiviikko 7. syyskuuta 2011

Capture-projektissa ollaan päästy jo itse asiaan

Elkan ja Mikkelin ammattikorkeakoulun yhteinen EAKR-projekti saavuttaa kohta puolivälinsä. Hanke alkoi tämän vuoden alussa ja päättyy suunnitelmien mukaisesti ensi kesänä. Alun villistä ideoinnista ja ”suurella pensselillä maalaamisesta” ollaan siirtymässä kohti yhä tarkempaa rajausta ja fokusointia.

Projektin ensimmäisessä vaiheessa, tammi- ja helmikuussa, mietittiin ainoastaan Elkan nykyisiä ja tulevia palveluita, ja tarkoituksella suljettiin tietojärjestelmän suunnittelu pois mielestä. Näin pystyttiin teknologian kahlitsematta luomaan palvelukuvaukset, jotka sitten toimivat pohjana kaikelle tulevalle suunnittelulle. Kevään aikana loimme palveluille prosessikuvaukset ja niiden pohjalta aloimme jo laatia listausta käyttötapauskuvauksista.

Elokuussa etenimme tilanteeseen, jossa tietojärjestelmän osuutta ei mitenkään enää voinut sulkea pois mielestä, vaan järjestelmäkokonaisuus tuli ottaa tarkasteluun. Käyttötapauksia listatessa kävi nopeasti selväksi, ettei asiakassuhteisiin ja tietopalveluun liittyviä asioita kannata sisällyttää säilytysjärjestelmään, vaan pikemminkin yhdistää ne laskutukseen ja kirjanpitoon. Näin tehtiin jo alusta asti odotettu rajaus, jonka mukaan Capture-projektissa keskitytään vastaanotto- ja säilytysjärjestelmän suunnitteluun. Asiakasrekisteri-, tietopalvelu-, sopimusneuvottelu-, laskutus- ja kirjanpitoasiat voidaan jouhevammin hoitaa ns. asiakkuuksienhallintajärjestelmällä. Täydennettynä tietenkin sillä, että valmiit dokumentit, kuten esimerkiksi sopimukset ja muistiot, voidaan tallentaa Capture-järjestelmään sen dokumenttienhallintaliittymän kautta.

Voisi kai sanoa, että nyt päästään vihdoin asiaan. Mutta toisaalta pohjatyöt on aina hyvä tehdä kunnolla. Tietojärjestelmän vaatimusten on aina perustuttava johonkin, ja parempi on, että ne perustuvat palveluiden toteuttamisen asettamiin vaatimuksiin kuin vaikkapa tekniikan asettamiin rajoitteisiin. Suoraa kopiointia esimerkiksi KDK-PAS tai VAPA –määrittelyistä ei myöskään kannata tehdä, sillä Elkan vastaanottama sähköinen yritysaineisto tulee olemaan edellä mainittuja huomattavasti kirjavampaa. Ja koska meillä ei ole norminantovaltuuksia asiakkaisiimme päin, on palvelun oltava pikemminkin joustavaa kuin tiettyihin toimintatapoihin velvoittavaa. Palvelun sloganin voisimme ehkä kopioida suoraan eräästä suositusta lastenohjelmasta: ”mitä vaan, missä vaan, me Supernuuskijat se ratkaistaan!”.

Nyt ollaan Capturessa edetty siis itse asiaan, ja seuraavaksi pitäisi pystyä pusertamaan paperille ne palvelukuvauksissa ja ideapalavereissa esitetyt itsestään selvät sekä villit ideat. Ratkaistavia asioita ovat lisäksi vielä mm. tietomalli ja käytettävät metatietostandardit. Kyllä tässä vielä siis tekemistä riittää ennen ensi vuoden kesäkuun loppua, ja lisäksi on hyvä muistutella, että Capturessa ei olla vielä rakentamassa varsinaista tuotantojärjestelmää, vaan pohjustamassa sellaisen hankintaa.

Ei kommentteja: